Hogyan formál jobb vezetővé a szenvedés?
Vezetők nevelése – Bob Deffinbaugh sorozatának negyedik része
Előfordult már veled, hogy véletlenül meghallottad, ahogy az emberek a prédikációdat véleményezik?
Az új-zélandi keresztyén vezetővel és íróval, J. Oswald Sanders-szel már előfordult. Első prédikációja után a kis gyülekezet lelkészi dolgozószobájába visszahúzódva meghallotta, hogy egy idősebb nő megkérdezte egy másiktól: „Mit gondolsz a prédikációról?”. A másik nő egy pillanatig gondolkodott, majd azt mondta: „Nem rossz, de jobb lesz, miután szenvedett”.
Nem sokkal később megadatott ez a „lehetőség” Sandersnek. Három halálosan beteg szerettét is ápolnia kellett egészen a halálukig: az első feleségét, a második feleségét és az unokahúgát, aki odaköltözött, hogy segítsen neki ápolni a haldokló második feleségét. Ezen tapasztalatok után arra a következtetésre jutott, hogy a szenvedés hatására igehirdetése és szolgálata nagymértékben megváltozott.
A Vezetők nevelése című sorozat negyedik részében Bob Deffinbaugh arról beszél, hogy a szenvedés milyen mélyreható hatást gyakorol a keresztyén ember vezetői képességére. Ha a szenvedés időszakában vagy, bátorítson a gondolat, hogy Isten ezt az Ő jó céljainak megvalósítására használja fel! Íme öt dolog, amit érdemes észben tartani a szenvedéssel kapcsolatban:
1. A szenvedés a hívő lét normális része. Ha ez általában véve igaz a keresztyénekre, akkor különösen igaz a gyülekezet vezetőire. Jézus többször is azt mondta követőinek, hogy számoljanak a következményekkel, és vegyék fel a keresztjüket. Az apostolok sokat szenvedtek a hitükért – ahogy Pál apostol mondja: „De mindazokat, akik kegyesen akarnak élni Krisztus Jézusban, szintén üldözni fogják” (2Tim 3,12). A keresztyének világszerte szenvedtek a hitükért az idők folyamán, és nemsokára mi is csatlakozni fogunk hozzájuk.
2. Szenvedés jellemzi a valódi keresztyén vezetőket. Amikor a 2Korinthus 11-ben Pál apostoli státuszát védi, kifejezetten a szenvedéseire mutat rá, hogy így különböztesse meg magát a hamis tanítóktól, akik egyszerűen mások lealacsonyításával akartak felemelkedni. Péter és Júdás hasonlóképpen jellemzi a hamis tanítókat, mint önimádó élvhajhászokat, akik elmenekülnek a szenvedés elől. A szenvedésben való kitartás a valódi keresztyén vezető egyik ismertetőjegye.
3. Isten a szenvedést arra használja, hogy érett hívőkké váljunk. A Zsidókhoz írt levél 12. fejezete emlékeztet bennünket arra, hogy a szenvedés a fiúság bizonyítéka: „mert akit szeret az Úr, azt megfenyíti, és megostoroz mindenkit, akit fiává fogad” (Zsid 12,6). A szenvedés része Isten munkájának, amellyel az embereket elég éretté teszi ahhoz, hogy alkalmassá váljanak a vezetésre és arra, hogy jól vezessenek.
4. A szenvedés elmélyíti a Jézus Krisztussal való kapcsolatot. Pál apostol arra törekedett, hogy megismerje Őt és „feltámadása erejét, valamint a szenvedéseiben való részesedést, hasonlóvá lévén az Ő halálához” (Fil 3,10). Ahogy bekapcsolódunk az Ő szenvedéseibe, olyan bensőséges kapcsolatot találunk Krisztussal, amelyet egyébként nem ismertünk volna meg. A gyümölcsöző keresztyén szolgálat a Krisztussal való bensőséges kapcsolat kiáradásából fakad.
5. A szenvedés felerősíti a szolgálat hatását. Egy könnyű életű prédikátornak nem ugyanaz az üzenete, mint annak, aki kitartott a megpróbáltatásokon keresztül. Amikor megtapasztaljuk Isten kegyelmét a szenvedésünkben, kitartásunk látványos területévé válik szolgálatunknak – megoszthatjuk másokkal Isten nagyságát és kegyelmét, amelyet első kézből tapasztaltunk meg. Szenvedésünk lehetővé teszi számunkra, hogy szolgáljunk mások felé, akik Krisztus Testén belül szenvednek.
Bob Deffinbaugh
BiblicalEldership.com
Alexander Strauch – B5, 472 oldal
Ez a könyv egy merész felhívás saját gyülekezeti struktúránk átgondolására, és a gyülekezetvezetés egyszerű újszövetségi formájához való visszatérésre. Strauch évszázadok tradícióit vizsgálja felül, és rávilágít arra, hogy mit tanít a Biblia. Kezdve azzal, hogy bemutatja a gyülekezetvezetés négy fő szerepét (vezetés, táplálás, gondoskodás és védelem) feltárja a presbitérium működésének a jelentőségét, a szükséges jellemvonásokat, egymással való kapcsolatukat, stb.