Hogyan kerüljük el az online félretájékoztatást és a dezinformációt?

Hogyan kerüljük el az online félretájékoztatást és a dezinformációt?

A videó könnyeket csalt a szemembe. A felvételen egy ukrán apa sírt, miközben felesége és lánya felszálltak egy buszra, hogy elmeneküljenek az országból. A lány a kezeit némán, esdeklően nyújtotta apja felé, hogy ő is menjen el a családdal. Felesége szemei duzzadtak és vörösek voltak a sok sírástól.

Csak egy probléma volt.

A katona valójában nem ukrán volt, hanem orosz. A történetet megosztó híroldal tévedett. Valószínűleg a Twitteren találták a történetet.

Ha már a Twitterről beszélünk, egy nappal azelőtt, hogy láttam volna a fotót, egy barátom küldött egy képernyőképet Matt Walsh[1] tweetjéről, amelyben Matt azt állította, hogy a legtöbb amerikainak (beleértve neki magának is) pedofil vágyai vannak. Megdöbbentem, ezért felkerestem az oldalt bővebb információ reményében.

A tweet persze elterjedt, mint a vírus, és Matt reagált is rá. De nem azért, mert a kép valós volt. Azért reagált rá, mert egy photoshopolt hamisítványról volt szó.

Két nappal korábban Elon Musk felvett az „NFT & Crypto” Twitter-listájára. Felajánlotta, hogy benevez egy versenyre, ahol 15 000 bitcoint nyerhetek. A részvételhez egyszerűen csak tweetelnem kellett neki és öt másik embernek a listán. A következő napon a Twitter-fiókom zsúfolásig megtelt a többi, listán szereplő ember bejegyzéseivel, akik rám és Elonra tweeteltek.

Sajnos végül egyikük sem nyert semmit. Valójában egy hamis Twitter-fiókról volt szó. A nyereményjáték linkje adathalász átverés volt csupán.

Tehát egy hét alatt egy esetben épphogy elkerültem a félretájékoztatást, két esetben pedig a dezinformációt. De ahelyett, hogy büszke lettem volna magamra, inkább feltettem a kérdést, vajon hány hamis információt nem vett észre a radarom? Valószínűleg nem keveset.

Isten kilencedik parancsolatát – „Ne tanúskodj hamisan felebarátod ellen!” – a közösségi média semmibe veszi.

Isten kilencedik parancsolatát – „Ne tanúskodj hamisan felebarátod ellen!” – a közösségi média semmibe veszi (2Móz 20,16). Ahol azonban a valótlanság gyökeret ver, ott a társadalmi bizalom is csökken. A barátok kételkedni kezdenek a barátokban, mert egyre inkább egyetértünk abban, hogy „már nem tudom megmondani, mi az igazság”.

Jézus figyelmeztette követőit: „Íme, én elküldelek titeket, mint juhokat a farkasok közé: legyetek azért okosak, mint a kígyók, és szelídek, mint a galambok!” (Mt 10,16). A közösségi internet korában ez azt jelenti, hogy el kell utasítanunk a kísértést arra, hogy cinikussá váljunk, ugyanakkor bölcsebbé kell válnunk, hogy fel tudjuk ismerni a hazugság terjesztésének módját. Jelenleg kétféle hazugság virágzik a közösségi médiában: a félretájékoztatás és a dezinformáció. Mindkettő esetében a jelenség megértése az első lépés a védekezés felé.

A félretájékoztatás jelentése

A félretájékoztatásnak két formája van: (1) a szándékolatlanul, rosszindulat nélkül megosztott valótlanságok és (2) a valós események kontextusuktól való megfosztásával vagy megtévesztő átfogalmazásával létrehozott hazugságok.

Nem szándékos félretájékoztatás: Gyakran előfordul, hogy a nem szándékos hazugságok szívmelengető történeteket tartalmaznak, mint amilyen Todd Beamer telefonhívásáról készített hamisított kivonat[2] is volt, mely elvileg a 2001. szeptember 11-én a 93-as járat fedélzetén történt beszélgetést rögzítette. A kivonat kétségkívül meghatóra sikerült, ezért nem meglepő, hogy a rekonstruált beszélgetés képernyőképei tavaly szeptemberben vírusként terjedtek a keresztyén Twitteren. A rengeteg megosztás meggyőzte a legtöbb embert (köztük engem is), hogy a felvétel hiteles.

Ha ugyanis nem volt igaz, akkor miért terjedt el?

A közösségi média minden algoritmusát úgy terveztek meg, hogy pontosan be tudja azonosítani a sikeres posztokat (azokat a posztokat, amelyek vonzzák az érdeklődést, tehát a kommenteket, kedveléseket vagy megosztásokat), hogy azokat a lehető legtöbb ember elé tudja tárni. Ezáltal a felhasználók tovább maradnak a platformon, ami több reklámbevételt jelent. Az érzelmileg lebilincselő posztok nagyszerűek az üzlet számára. Kit érdekel, hogy igazak-e?

Kontextus nélküli félretájékoztatás: A partizán híroldalak és influenszerek gyakran eltávolítják egy idézet vagy videó kontextusát[3], hogy az illeszkedjen a mondanivalójukhoz. Ez felháborodást vált ki, ami növeli körülötte az érdeklődést, és arra készteti az algoritmust, hogy kiemelje az adott posztot. Szeretjük a legrosszabbat feltételezni ellenségeinkről, ezért kevesen jutnak el odáig, hogy megvizsgálják a tágabb kontextust, amely értelmet ad a látszólag felháborító történetnek vagy idézetnek.

A dezinformáció jelentése

A dezinformáció olyan hamis történet, fotó, infógrafika vagy idézet, melyet számító ügynökségek állítanak elő azzal a céllal, hogy megosztottságot, bizalmatlanságot és gyűlöletet szítsanak. Kína, Irán és Oroszország mind bebizonyították már, hogy hozzáértően manipulálják a közösségi média algoritmusait, hogy vírusos dezinformációt terjesszenek az amerikai társadalom destabilizálása érdekében.

Számos példa van a külföldről kreált történetekre: az ISIS vegyi robbanást okozott Lousianában, halálos foszforszivárgás Ohióban, ukrán vadászgépek lelőttek egy kereskedelmi járatot, az alaszkaiak petíciót nyújtottak be az uniótól való elszakadásra, II. Erzsébet királynő a harmadik világháború közelgő kitörésére figyelmeztetett 2017-ben stb.

A legtöbb amerikai nem is tudott a digitális dezinformációs kampányokról egészen a 2016-os választásokig, amikor is orosz ügynökök mindkét elnökjelöltről tengernyi hamis történetet tettek közzé, melyeket a választók mindkét tábora túlságosan is hajlandó volt elhinni.

Dezinformációs szabálykönyvét – az úgynevezett aktív intézkedéseket – jóval az internet előtt fejlesztette ki a KGB. A New York Times egy kiváló dokumentumfilm-sorozatban ismerteti a KGB hétlépcsős programját a dezinformáció terjesztésére:

1. Találj egy rést: Határozd meg azokat a helyeket, ahol a társadalom a leginkább megosztott és ellenséges, így szét tudod választani őket egymástól.

2. A nagy hazugság: Alkoss egy olyan hatalmas hazugságot, melyről nehéz elhinni, hogy kitalált.

3. Az igazság magja: Ezt a hazugságot egy kis igazság köré építsd fel, hogy hitelessé tedd.

4. Tüntesd el a nyomaidat: Gondoskodj arról, hogy a hazugság ne legyen könnyen visszakövethető külföldi forrására.

5. A hasznos idióta: Azonosítsd be azokat az embereket, akik ellenségességük miatt könnyű célponttá válhatnak a hazugság számára. Használd ezeket a „birkákat” a hazugság terjesztéséhez.

6. Tagadj mindent: A bizonyítékoktól függetlenül tagadd, hogy bármi közöd lenne a hazugság kitalálásához.

7. A hosszú távú játék: Csak néhány mag fog hosszú idő alatt gyökeret ereszteni. Vess tehát minél többet, és ápold az ígéreteseket.

Pontosan így történt a Pizzagate esetében. Az oroszok feltörték John Podesta e-mailjeit, és közzétették a WikiLeaks-en. Ez lehetővé tette számukra, hogy eltüntessék a nyomaikat, és később tagadják az érintettségüket. Néhány hónap elteltével a 4chan[4] név nélküli képviselői elkezdtek John Podesta és a Cosmo Pizza közötti e-mailekkel foglalkozni. Az e-mailváltás volt az igazság magja. A nagy hazugság az volt, hogy a levelek kódolt nyelvezettel íródtak, amelyből kiderült, hogy Clintonék egy titkos gyermekszex-kereskedő hálózatot működtetnek az étteremben. A hasznos idióták bevették a hazugságot, és elterjesztették a legfőbb közösségi média platformokon. Néhány hónappal később egy fegyveres keresztyén jelent meg a Cosmo Pizzában, hogy kiszabadítsa a gyerekeket egy nem létező pincéből…

Voila! A véleménykülönbség és a bizalmatlanság magjai elvetve. És a Clinton által működtetett szexkereskedelmi hálózatok körüli pletykák a mai napig élnek és virulnak.

Hat alapelv a dezinformációval és félretájékoztatással szembeni védekezéshez

A félretájékoztatás és a dezinformáció működésének megértése az első lépés ahhoz, hogy felvértezzük magunkat a hamissággal szemben. Íme hat további alapelv az online hazugságok bölcs elkerüléséhez.

Tanúsíts fokozott óvatosságot, amikor olyan emberekről szóló lejáratásokat olvasol, akiket hajlamos vagy nem kedvelni!

1. Ellenőrizd a szenzációs szalagcímeket! Ha egy történet vagy idézet furcsán hangzik, valószínűleg az is. Mivel hajlamosak vagyunk elhinni az ellenségeinket démonizáló[5] szalagcímeket, tanúsíts fokozott óvatosságot, amikor olyan emberekről szóló lejáratásokat olvasol, akiket hajlamos vagy nem kedvelni. Az algoritmus tudja, hogy mit utálsz, és örömmel szítja fel a haragodat, ha ezzel egy másodperccel tovább maradsz a platformon.

2. Ellenőrizd a forrást, mielőtt rákattintasz, kommentelsz, megosztasz vagy lájkolsz! Amikor bekapcsolódsz egy posztba, azt üzened az algoritmusnak: „Adj még ehhez hasonlókat”. Védd magad azzal, hogy megnézed az anyag forrását, mielőtt rákattintasz. Általában a forrás weboldal a kép alatt látható. Ha nem egy jó hírű, ismert intézményről van szó, akkor guglizz rá, mielőtt belevágsz. Ezzel meg tudod védeni a hírfolyamodat a jövőben az algoritmus által generált valótlanságoktól.

3. Ha látsz valamit, ne jelentse azt, hogy el is hiszed! A képeket meg lehet hamisítani. A videókat ki lehet ragadni a kontextusukból. A deepfake-ek[6] léteznek. Ha beillesztünk egy fotót a Google Images alkalmazásba, könnyen megtalálhatjuk annak eredeti forrását és kontextusát. Ha rákeresünk egy beszédre a YouTube-on, megtalálhatjuk az idézet eredeti kontextusát.

4. Ne hidd el csak azért, mert egy keresztyén mondta! Sajnos a keresztyének egyike annak a három csoportnak az Egyesült Államokban, akiket külföldi hatalmak dezinformációjukkal aktívan célba vesznek. Az MIT Technology Review szerint a 20 legnépszerűbb keresztyén Facebook-oldal közül 19-et külföldi álhírgyártók (troll farmok) működtetnek. Stratégiájuk – mely abból áll, hogy 95 százalékban más oldalakról lopott keresztyén tartalmakat posztolnak, majd csúsztatnak mellé 5 százaléknyi őrültséget – hatékonyan változtatja a keresztyéneket dezinformációt terjesztő „hasznos idiótákká”.

Úgy kell szeretnünk az igazságot, hogy felkutatjuk azt.

5. Olvass többet a szalagcímeknél! A marketingesek imádják a kattintásokat. Féligazságokat tesznek a főcímekbe, csak hogy kattintásra késztessenek. Sokan azonban nem kattintanak, hanem azt feltételezik, hogy a főcím teljes mértékben igaz. Még az őszinte főcímek is ritkán foglalják össze a teljes történetet. Mindenképpen érdemes elolvasni az egészet.

6. Ismerd be, ha tévedtél! Michael Graham barátom megosztotta a 93-as járaton történt telefonbeszélgetés „kivonatát”, amelyet korábban említettem. Aztán valami megdöbbentő dolgot tett: kiadott egy mea culpa-t. A legtöbb emberben nincs meg ehhez a kellő őszinteség vagy bátorság. De amikor megtesszük, megmutatjuk, hogy jobban törődünk az igazsággal, mint a hírnevünkkel. Ez óriási hitelességet kölcsönöz a Jézusról szóló állításainknak.

Az „Úgysem bízhatunk semmiben” cinikus állítás nem válasz a rengeteg hazugságra az interneten. Ehelyett úgy kell szeretnünk az igazságot, hogy felkutatjuk azt. A keresztyének arról legyenek ismertek, hogy a dekontextualizációval[7] szemben is igyekeznek megérteni a kontextust, és a dezinformációval szemben is keresik az igazságot.

Patrick Miller

thegospelcoalition.org

Patrick Miller (MDiv, Covenant Theological Seminary) a The Crossing gyülekezet lelkésze. A Truth Over Tribe podcastban kulturális kommentárokat és interjúkat tesz közzé vezető keresztyén gondolkodókkal, illetve társszerzője a hamarosan megjelenő Truth Over Tribe: Pledgeing Allegiance to the Lamb, Not the Donkey or the Elephant (Igazság a törzsek felett: A báránynak, nem a szamárnak vagy az elefántnak fogadunk hűséget) című könyvnek. Feleségével, Emily-vel két gyermekük van.



Szemben álló birodalmak

William MacDonald – 124x183mm, 80 oldal

E könyv annak felismerésében nyújt segítséget, hogy alapjában véve csak két birodalom létezik: az egyik, amelyet a Biblia „a világnak” nevez, a másik pedig „Isten országa”, más néven Urunk, Jézus Krisztus országa. Ezek szemben álló birodalmak, melyeket egy világ választ el egymástól. Nem is lehetne köztük nagyobb különbség. Az egyik gonosz birodalom, míg a másik a szentség világa. Az egyik sekélyes, hamis, álságos, a másik pedig igaz és valóságos.



[1] amerikai jobboldali politikai kommentátor és szerző

[2] https://www.eternitynews.com.au/world/ther-transcript-from-flight-93/

[3] eredeti szövegkörnyezet

[4] a 4chan egy egyszerű képalapú faliújság, ahol bárki névtelenül írhat kommenteket és képeket oszthat meg.

[5] ördögien rossznak, ártó szándékúnak tart, ill. annak nyilvánít

[6] mesterséges intelligencia alapú videómanipulációs technika

[7] eredeti szövegkörnyezetétől megfosztani

Share this post