Igehirdetők, mit tartogat a gyülekezeti étlapotok a gyerekek számára?

Igehirdetők, mit tartogat a gyülekezeti étlapotok a gyerekek számára?

A családom szeret étterembe járni. Hamburger, kínai kaja, sushi, pizza, bármi jöhet. Fine dining vagy gyorsétterem. Nevezz meg bármit, mi már valószínűleg megkóstoltuk. A rengeteg gasztronómiai élményünk alapján egy dolog minden étteremről elmondható: mindegyiknek van gyerekmenüje.

Arra gondolok, hogy még a gyorséttermeknek is, melyeknek teljes kínálata lényegében egy gigantikus gyerekmenü, van az étlapjukon egy különálló rész a gyerekek számára. Mint a Happy Meal menü a McDonald’s-nál. Az éttermek tisztában vannak azzal, hogy ha nem etetik a gyerekeket, akkor nem tudják bevonzani a családokat, és azok más éttermet fognak keresni.

Azért hozom ezt fel, mert amikor a legtöbb szülő elmegy egy új gyülekezetbe, ugyanazt a kérdést teszi fel a gyülekezetvezetőknek, mint az étterem személyzetének: Mit tartogat az étlap a gyerekek számára? Azt akarják tudni, hogy van-e szellemi eledel a gyermekeik számára. Szerencsére a legtöbb gyülekezetnek van. Olyan dolgok szerepelnek rajta, mint a gyermekmissziós órák, a nyári bibliaiskola, az ifjúsági csoport és az Awana (evangelizációs klub fiataloknak). De egy dolog gyakran hiányzik a menüből: az igehirdetés.

Igen, tudom, alapvetően minden gyülekezetben van igehirdetés. Az én problémám az, hogy sok (a legtöbb?) igehirdetésben nincs semmi gyerekeknek szóló. Ebből a szempontból az igehirdetés nemcsak az étlap egy különálló része, hanem maga az étterem. Hadd tegyem fel tehát ugyanezt a kérdést az igehirdetőknek az igehirdetéssel kapcsolatban: Igehirdetők, mit tartogat a gyülekezeti étlapotok a gyerekek számára?

Sok (a legtöbb?) igehirdetésben nincs semmi gyerekeknek szóló.

Megszólítjátok-e rendszeresen a gyerekeket az igehirdetésen keresztül? Szántok-e időt arra, hogy bizonyos dolgokat úgy magyarázzatok el, hogy a gyerekek is megértsék? Ha segítetek a gyülekezetben lévő felnőtteknek elgondolkodni azon, hogyan tudják alkalmazni a tárgyalt igeszakaszt az életükben, ugyanígy segítetek-e a gyerekeknek is ebben?

Miközben készültök és azon fáradoztok, hogy valódi lakomát állítsatok össze vasárnaponként a gyülekezet számára, ne feledjétek, hogy az étlap olyan elemeket is tartalmazzon, melyet a gyerekek is megehetnek. Hogy segítsek ebben, szeretnék megosztani veletek három olyan szempontot, amelyet rendszeresen beépítek az igehirdetéseimbe, és amelyek Isten kegyelméből hozzájárulnak ahhoz, hogy a gyerekek bevonódjanak az igehirdetésbe, és növekedjenek az Isten Igéje iránti szeretetben. Az a jó benne, hogy mindezek már most ott vannak az igehirdetők éléskamrájában. Csak egy kicsit másképp kell elkészíteni a gyerekek számára.

1. KÉRDÉSEK

Az első szempont, amire bátorítani szeretnélek titeket, hogy építsetek be az igehirdetésbe kérdéseket. Tegyétek szokásotokká, hogy kérdéseket tesztek fel a gyerekeknek az Igével kapcsolatban! Szólítsátok meg őket mint csoportot! Mondhatok valami ilyesmit: „Gyerekek, lenne egy kérdésem hozzátok. Meg tudja valamelyikőtök mondani, hogy…?”.

Érdemes végiggondolni, milyen életkorba tartoznak a gyülekezetben lévő gyerekek, és azt, hogy milyen típusú kérdésekre tudnak már válaszolni. Mivel a gyerekek kognitív képességei gyorsan fejlődnek, akár azon is elgondolkodhattok, hogy bizonyos gyerekcsoportoknak külön kérdéseket tegyetek fel. „Van egy kérdésem az 5-7 éveseknek… a 7-10 éveseknek… a 10-13 éveseknek… a tinédzsereknek…” Legyetek annyira konkrétak, amennyire akartok, csak feltétlen variáljátok a dolgot, ne hagyjatok ki senkit!

A gyerekek szeretnek kérdésekre válaszolni.

Jelenleg a Teremtés könyvéről prédikálok, mellyel kapcsolatban már mindenféle kérdést feltettem a gyerekeknek. Amikor arról beszéltem, hogy Isten pajzs, megkérdeztem a kisebb gyerekeket, hogy mire való egy pajzs. Amikor arról beszéltem, hogy Isten szövetséget kötött Noéval, megkértem a tizenéveseket, hogy nevezzék meg az Ószövetség főbb szövetségeit. Miközben azt magyaráztam, hogy Lót és Abrám miért vált el egymástól, megkérdeztem a kicsiktől, mi történne, ha tíz gyereket közülük beküldenénk egy olyan szobába, ahol csak kettő számára van elegendő játék. Már kiabálták is a helyes választ: „Verekedni kezdenénk!”

Ennek az egyszerű gyakorlatnak óriási a hozadéka, mert a gyerekek szeretnek kérdésekre válaszolni. A szemek felcsillannak, a kezek pedig a magasba lendülnek. Ha minden héten következetesen beiktatunk néhány kérdést, az csodákat tesz az érdeklődésük fenntartása terén.

2. ILLUSZTRÁCIÓK

A második szempont, amivel a gyerekek bevonására szeretnélek ösztönözni, az életkornak megfelelő illusztrációk. Az illusztrációk mindenki számára fontosak a gyülekezetben, de különösen a gyerekeknek. Nem csupán megragadják a figyelmet, hanem életre is tudják kelteni a dicsőséges bibliai igazságokat, amelyek máskülönben talán elsikkadnának.

A helyzet azonban a következő: amikor illusztrációkat készítünk elő a gyerekeknek, gyerekbarát alapanyagokat kell használnunk. Ez valószínűleg nem meglepő, de a házasságunkból, munkánkból vagy életünk aktuális eseményeiből merített illusztrációkat a gyerekek ugyanolyan nehezen tudják feldolgozni, mint azokat a bibliai igazságokat, amelyeket illusztrálni próbálunk. Amikor gyerekeknek szóló illusztráción dolgozunk, gondoljuk át, hogy vajon milyen dolgok ragadják meg a képzeletüket. (A következő példákat természetesen alakítsuk a magyar viszonyokhoz – szerk.)

Amikor arról beszélünk, hogy tehetetlenek vagyunk a bűn legyőzésével szemben, fessünk a kisfiúknak egy olyan képet, amely azt mutatja be, hogy milyen lehetetlen legyőzni egy hatalmas hadsereget, ha csak habtöltényes játékpisztolyok és műanyag kardok állnak rendelkezésünkre. Amikor tizenéves lányokhoz szólunk, mondjuk azt nekik, hogy képzeljék el, milyen csodálatos lenne, ha Taylor Swift barátnői lennének, és bármikor felhívhatnák, amikor csak akarják. Aztán mondjuk el nekik, mennyivel csodálatosabb, hogy magával Istennel köthetnek barátságot, és bármikor beszélhetnek vele, amikor csak akarnak. Ha azt szeretnénk, hogy a gyerekek megértsék, mekkora kegyelem árad felénk Istentől, meséljünk nekik a víziparkokban népszerű Óriás Vödörről, amely amikor felborul, olyan mennyiségű vizet zúdít a gyerekek nyakába, hogy rendszeresen ledönti őket még a lábukról is (meg lehet nézni a YouTube-on, ha valaki nem ismeri).

A cél nem az öncélú hülyéskedés, hanem az, hogy megragadjuk a képzeletüket, és megtöltsük az elméjüket Isten nagyságával.

A Bogyó és Babócától a Narniáig, a Dude Perfecttől (humoros sportvideókat gyártó amerikai fiatalok YouTube-csatornája) a vidámparkokig, a sötétben való félelemtől a lebukásig – a bibliai igazságok gyerekbarát módon való szemléltetésének végtelen a listája. Próbáljunk meg belemerülni az ő világukba, hogy az általunk készített ételt fogyaszthatóbbá tegyük számukra!

Emellett, amikor gyerekeknek szóló illusztrációkat használunk, ne féljünk egy kis színészkedéstől, attól, hogy a szokásosnál több érzelmet mutassunk. Lehet, hogy néhány igehirdetőnek ez nem természetes, de én mégis bátorítanálak benneteket erre. A gyerekek szeretik, ha a történeteket eljátsszák, és ha néhány pillanatra a karakterbe bújunk, az nagyszerű módja annak, hogy életre keltsük a szöveget. A cél itt nem az öncélú hülyéskedés, hanem az, hogy megragadjuk a képzeletüket, és megtöltsük az elméjüket Isten nagyságával.

3. ALKALMAZÁSOK

A harmadik és egyben utolsó szempont, aminek a használatára szeretnélek ösztönözni, a téma gyerek-specifikus alkalmazása. Feltételezem, hogy az igehirdetéseteknek minden héten fontos részét alkotja, hogy átgondoltan segítsétek a gyülekezetnek alkalmazni a tárgyalt igeszakaszt az életükben. Miközben erre törekszünk, gondoljuk át, hogy a gyerekek számára is kínáljunk kapcsolódási pontokat.

Az egyik leghatékonyabb módja, hogy megtanítsuk a gyerekeknek, hogy nem csupán nézők a gyülekezetben, ha közvetlenül hozzájuk szólunk és arról beszélünk nekik, hogyan kellene élniük a Biblia szavainak fényében. Gondoljunk csak a különböző parancsokra, amelyekkel a Szentírásban találkozunk – többek között a „Ne félj”, „Ne haragudj”, „Járj hitben”, „Reménykedj Istenben”, és „Mondd az igazságot szeretetben” parancsára. Aztán gondoljunk végig, milyen helyzetek adódhatnak az életben, amelyekben a gyerekek engedelmeskedhetnek ezeknek a parancsoknak.

Gyerekek, figyeljétek meg, mit tanít nekünk ez a szakasz! Arra tanít bennünket, hogy a hit és a békeszeretet között kapcsolat van. Akik hitben járnak, béketeremtők akarnak lenni; hajlandók feladni a jogaikat az egység érdekében. Vajon ez jellemez téged?

A szüleid azt mondanák rád, hogy béketeremtő vagy? Keresed a módját annak, hogy békét köss a testvéreiddel, vagy azt keresed, hogyan érheted el, amit akarsz? Azt mondanák a testvéreid, hogy olyan típusú ember vagy, aki szívesen lemond a jogairól az ő érdekükben, vagy mindig magadnak akarod a legjobb ülőhelyet, a legjobb ételt, a legjobb kontrollert, a legjobb ruhát?

Már egy ilyen kis kapcsolódási pont is sokat tud jelenteni.

Amikor az alkalmazásról van szó, ismét érdemes figyelembe venni a gyülekezetben lévő gyerekek különböző életkorát. A hallottak alkalmazása az általános iskolások életében másként történik, mint a tinédzserek életében. A tinédzserekhez beszélhetünk ugyanúgy, mint a felnőttekhez; én azonban továbbra is azt javasolnám, hogy csoportként szólítsuk meg őket, hogy észrevegyék, hogy a szellemi eledel egy részét nekik készítettük.

Beszélhetünk a tizenévesekkel a világ bálványairól, mint például az önmegvalósítás, a népszerűség és a hatalom; segíthetünk nekik átgondolni a nemi vagy faji hovatartozással kapcsolatos kulturális kérdéseket; segíthetünk nekik olyan nehéz fogalmakkal megbirkózni, mint a Szentháromság, Isten szuverén akarata vagy az örök ítélet. A legtermékenyebb és legbátorítóbb beszélgetéseim közül néhányat a gyülekezet után olyan tinédzserekkel folytattam, akik szerettek volna többet megtudni arról, hogyan alkalmazhatják az igehirdetés üzenetét az életükben.

KÖVETKEZTETÉS

Szeretnénk, ha a gyerekeink tudnák, hogy a gyülekezet értük van, Jézus értük van, és az örök élet értük van, ezért szólítsuk meg őket igehirdetéseinkben. Vegyük fontolóra, hogy ezeket a szempontokat felvesszük a gyerekétlapra, és idővel egyre nagyobb étvágyat fogunk tapasztalni a gyerekek körében!

John Joseph

John Joseph a Cheverly Baptista Gyülekezet lelkésze a marylandi Cheverlyben.

www.9marks.org/article/preacher-whats-on-your-kids-menu

Image by rawpixel.com



magyarázó igehirdetés

Kézikönyv a magyarázó igehirdetéshez

Stephen McQuoid – 124x183mm, 176 oldal

Egy remekül megalkotott kézikönyv a prédikálásról, terjedelméhez képest meglepően átfogó, ugyanakkor a gyakorlatiasság és a valósághűség jellemzi. Mind kezdő, mind gyakorló igehirdetők haszonnal forgathatják.


Share this post