A kormány nem tudja megváltoztatni a szíveket, de a szeretet igen

A kormany nem tudja megvaltoztatni a sziveket

A kormány nem tudja megváltoztatni a szíveket, de a szeretet igen

A politika megosztja és szétszakítja az országot. Nem kell hozzá szakértőnek lenni, hogy ezt észrevegyük. Akár a híreket nézzük, akár a közösségi médiát görgetjük, egyértelmű, hogy a politika minden területre befurakodott, és feszültséget és megosztottságot hozott magával.

Politikailag feszült világunkban Isten Igéjéhez kell fordulnunk perspektíváért és útmutatásért. A Római levél 13. fejezete a Szentírás egyik kulcsfontosságú szakasza a politika témájában, és bár mély és összetett, a mi mai kontextusunkban három egyszerű pontban összefoglalható a tanulsága: a vezetőkre szükség van, a törvények jók, de a szeretet még jobb.

A vezetők szükségesek

A Róma 13,1 meglepő kijelentést tesz: „Minden lélek engedelmeskedjék a felettes hatalmaknak, mert nincs hatalom mástól, mint Istentől, ami hatalom pedig van, Istentől rendeltetett”. A korrupt politikusok korában ez a parancs furcsa érzést kelt. Valóban arra vagyunk elhívva, hogy alávessük magunkat az állami vezetőknek, még akkor is, ha azokat a kapzsiság és a pártérdekek vezérlik?

Ha elismerjük Isten szuverén hatalmát a kormányzó hatóságok felett és a keresztyének arra való felhívását, hogy engedelmeskedjenek nekik, az nem jelenti azt, hogy ezek a hatóságok nem lesznek felelősségre vonva a tetteikért, vagy hogy nem tartozunk nekik feltétlen engedelmességgel. A lényeg az, hogy minden emberi tekintély Isten tekintélyéből származik. És mivel Istentől ered, a kormányzati vezetők tekintélye delegált (tehát átruházott), nem pedig abszolút tekintély.

Ez nem jelenti azt, hogy Isten minden politikai vezető cselekedetét helyesli. Az Istentől kapott hatalommal lehet rosszul élni és visszaélni is. Ahogy Jézus mondta Pilátusnak a keresztre feszítés előtt: „Semmi hatalmad nem volna rajtam, ha felülről nem adatott volna neked”. (Jn 19,11) Pilátus visszaélt a hatalmával, hogy elítélje és megölje Jézust, pedig a hatalmat, amellyel ezt tette, Isten adta neki.

Péter apostol azt írta: „Mindenkinek adjátok meg a tiszteletet, a testvéreket szeressétek, az Istent féljétek, a királyt tiszteljétek” (1Pt 2,17), annak ellenére, hogy a császár akkoriban egy Néró nevű pszichopata volt, aki terrorizálta a keresztyéneket, és végül halálra ítélte Pétert. Az Isten által kijelölt hatóságoknak való engedelmeskedés a hivatal funkciójának tiszteletben tartásáról szól, nem pedig a hivatalban lévő személy jelleméről.

Az Isten által kijelölt hatóságoknak való engedelmeskedés a hivatal funkciójának tiszteletben tartásáról szól, nem pedig a hivatalban lévő személy jelleméről.

Ezért, bár rendjén van, ha nem értünk egyet egy politikai vezetővel, a keresztyének arra kaptak elhívást, hogy ezt tisztelettel és szeretettel tegyék, elismerve Isten képmását az adott vezetőben, még akkor is, ha számonkérjük őket Istentől kapott hatalmukért.

A vezetők mindig tökéletlenek, mégis lényeges részét képezik Isten kormányzati tervének.

A törvények jók

Az állami vezetők feladata, hogy olyan törvényeket hozzanak és léptessenek hatályba, amelyek védik az emberek alapvető jogait, és megteremtik a keretet a boldoguláshoz. Általában véve mindannyian egyetérthetünk abban, hogy a törvények jók. Jó, hogy a 10 évesek nem vezethetnek. Mindenki javára válik, hogy nem szabad lopni. De míg a törvények jó célt szolgálnak, el kell ismernünk két fontos kikötést, mely meghatározza, hogy a keresztyének hogyan viszonyuljanak hazájuk törvényeihez.

Először is, fel kell ismernünk a bibliai alapelvek és a kormányzati politika közötti különbséget. A keresztyének számára a bibliai elveknek kell megszabniuk azt, hogyan viszonyuljanak a kormányzati politikához. De nem keverhetjük össze a kettőt. A Biblia nem ad nekünk irányelveket a nemzetközi kereskedelemre, a szén-dioxid-kibocsátásra vagy a közoktatásra vonatkozóan. Ha nem ismerjük fel ezt a különbséget, fennáll a veszélye annak, hogy politikai preferenciáinkat beleolvassuk a Szentírásba, majd azt állítjuk, hogy ez az egyetlen bibliai álláspont.

Vegyük például a bevándorlást! A Szentírás világos elveket ad arra, hogy Isten milyen szívvel van a bevándorlók iránt, és hogyan kell Isten népének szeretnie a bevándorlókat. Az 5Mózes 10,18-19 azt mondja: „(Isten) szereti a jövevényt, kenyeret és ruhát ad neki. Szeressétek hát a jövevényt, mert ti is jövevények voltatok Egyiptomban!” Azonban, bár ez a bevándorlók iránti szeretetre vonatkozó bibliai alapelv egyértelmű, a Szentírás nem ír elő irányelveket arra vonatkozóan, hogy hány bevándorlót kellene beengedni egy országba, vagy hogy mennyi ideig kellene a vízumnak tartania. A bibliai alapelveknek kell meghatározniuk a kormányzati politikához való hozzáállásunkat.

Másodszor, bár a törvények jók, van olyan időszak, amikor a keresztyéneknek szembe kell helyezkedniük országuk törvényeivel. Kötelesek vagyunk ellenállni a törvénynek, amikor a kormány megtiltja azt, amit Isten parancsol, vagy megparancsolja azt, amit Isten megtilt.

Kötelességgel tartozunk a kormány felé, de végső hűségünk Istennek szól.

A Szentírás számos példát elénk tár arra a helyzetre, amikor Isten népe ellenállt a kormánynak. Az egyiptomi fáraó megparancsolta a héber bábáknak, hogy öljék meg az újszülött fiúkat, de az asszonyok nem engedelmeskedtek (2Móz 1,15-17). Nebukadneccar babiloni király rendeletet adott ki, hogy alattvalóinak le kell borulniuk és imádniuk kell az aranyszobrát, de három izraelita – Sadrak, Mésak és Abéd-Negó – nem engedelmeskedett (Dán 3,4-6.12). Amikor Dárius perzsa király rendeletbe adta, hogy harminc napig senki sem imádkozhat semmilyen istenhez vagy emberhez, kivéve őt magát, Dániel visszautasította azt (6,7-10).

Miután a kormányzó hatóságok felszólították az apostolokat, hogy ne hirdessék tovább az evangéliumot, Péter és János így válaszolt: „…nem tehetjük, hogy ne mondjuk el azt, amit láttunk és hallottunk” (Csel 4,20). A Csel 5,29-ben azt mondják: „Istennek kell inkább engedelmeskednünk, mint az embereknek”.

Kötelességgel tartozunk a kormány felé, de végső hűségünk Istennek szól. Amikor viszont a keresztyének ellenállnak a kormánynak, akkor ezt nem erőszakkal, hanem békében kell tenniük, nem a gyűlöletnek, hanem a szeretetnek kell vezérelnie őket, és nem a hódítás, hanem a megbékélés legyen a céljuk.

A szeretet jobb

Miközben sokan kutatják a Róma 13,1-7-ben a kormányzásról szóló elveket, gyakran nem veszik észre a kapcsolatot a következő három igeverssel, amelyek a szeretetről szólnak. Közvetlenül a vezetők és a törvények kérdésének tárgyalása után Pál apostol azt mondja: „Szeresd felebarátodat, mint magadat”, „A szeretet tehát a törvény betöltése” (9., 10. v.).

A belső átalakulást nem lehet törvénybe iktatni.

Nem szabad azonban elfelejtenünk, hogy miközben a Szentírás a kormányzat legitimitásáról beszél, világossá teszi a kormányzat korlátait is.

A kormány nem tudja megváltoztatni a szíveket, de a szeretet igen. A politikusok nem tudnak új emberré tenni senkit, de a szeretet igen. A törvények nem adhatnak célt az életünknek, de a szeretet igen.

Ez nem a jogszabályok lekicsinylése, melyek nagyon is fontosak. De a belső átalakulást nem lehet törvénybe iktatni. Isten népe arra van elhívva, hogy a szeretet népe legyen:

„Mint Istennek szent és szeretett választottai, öltsetek magatokra könyörületes szívet, jóságot, alázatot, szelídséget, türelmet. Viseljétek el egymást, és bocsássatok meg egymásnak, ha valakinek panasza volna valaki ellen: ahogyan az Úr is megbocsátott nektek, úgy tegyetek ti is. Mindezek fölé pedig öltsétek fel a szeretetet, mert az tökéletesen összefog mindent.”

A szeretet a Krisztus-követők közösségének összetartó ereje. Összeköt bennünket a szeretet egymás és a városunk iránt.

Vezetőkre szükség van. A törvények jók. De a szeretet még jobb.

Jeremy Treat

thegospelcoalition.org/article/government-cant-change-heart/

Jeremy Treat (PhD, Wheaton College) a Los Angeles-i Reality LA prédikációért és gyülekezeti vízióért felelős lelkésze, valamint a Biola Egyetem teológiai adjunktusa. A Seek First: How the Kingdom of God Changes Everything (Keressétek először: Hogyan változtat meg mindent Isten országa), The Crucified King: Atonement and Kingdom in Biblical and Systematic Theology (A megfeszített király: Engesztelés és uralom a bibliai és a rendszeres teológiában) és The Atonement: An Introduction (Az engesztelés: Bevezetés) című könyvek szerzője. Feleségével, Tiffanyval négy lányuk van, és Kelet-Hollywoodban élnek.


Szellemi hatalom

Szellemi hatalom

Watchman Nee – A-5, 144 oldal

Isten tettei az Ő trónjától erednek, trónja pedig hatalmán alapszik. Minden dolog Isten hatalma által teremtetett, és a világegyetem minden fizikai törvényét hatalma tartja fenn. A Biblia kifejezi, hogy Isten a mindenséget és minden dolgot hatalma erejének szavával tart fenn. A világi hatalmak is Isten hatalmából származnak.

Share this post