A Z generáció és annak vonzalma a komoly hit iránt

A Z generáció és annak vonzalma a komoly hit iránt

A Z generáció és annak vonzalma a komoly hit iránt

Nemrég beszélgettem egy lelkipásztorral, akinek a gyülekezete a vonzásközpontú (ti. gyülekezetnövekedést célzó) szolgálati filozófiáról ismert. Megvitattuk a 1990-es és a korai 2000-es évek kereső-központú megagyülekezeteinek körében elterjedt módszereket – arra tett kísérletüket, hogy kapcsolódási pontokat találjanak a kultúrával a népszerű filmeken vagy tévéműsorokon alapuló prédikációsorozatokon keresztül; hogy milyen úttörő lépésnek számított az istentisztelet elindítása egy világi dallal a kulturális intelligencia demonstrálására (és milyen menő volt a dicsőítő zenekar!); és hogy milyen szigorúan ügyeltek a gyülekezetben használt nyelvezetre, hogy ne legyen túl kánaáni vagy elrettentő az újonnan érkezők számára.

E jószándékú erőfeszítések legtöbbje arra épült, hogy megmutassák, mennyire „releváns” a gyülekezet, mennyire szorosan kapcsolódik a körülötte lévő világhoz. Manapság ezek a módszerek meglehetősen kínosnak tűnnek. A gyülekezetbe ellátogató fiatalok ma arra számítanak, hogy megtapasztalják, mi is a gyülekezet. A fő vonzerő az ismeretlenségben rejlik. Ma, amikor egyre kevesebb embernek van a családja révén valamilyen gyülekezeti kötődése, senki sem gondolja azt, amikor meghallja a dicsőítő zenekar Imagine Dragons[1] dalfeldolgozását az istentiszteleten: „Hű, ez aztán nem a nagymamám temploma!” – részben azért, mert a nagymamája a hatvanas éveiben jár, és soha életében be sem tette a lábát a templomba.

Fiatal gyülekezetbejárók ma

Ha belehallgatnánk a Z generációhoz tartozó, gyülekezetbe járó hívők beszélgetésébe, arról hallanánk, hogy milyen erőteljesek a dicsőítő énekek, melyek elősegítik az Istennel való találkozást; milyen keresetlen őszinteséggel beszél az igehirdető, „úgy, ahogy van” a Bibliából; milyen szépek a régebbi hagyományok, az áhítatok és a templomépítészet.

Manapság, ha egy fiatal elfogadja a gyülekezetbe szóló meghívást, valami szokatlan élményt keres. A túlzott alkalmazkodásra vagy a gyülekezet „menőnek” való beállítására tett kísérlet a szemében kétségbeesett és bizonytalan lépésnek tűnik. Ha a szolgálatunk kifejezetten a „keresőket” célozza meg, tartsuk észben, hogy a gyülekezet „gyülekezeti” jellege épphogy vonzerővel bír, nem pedig taszítóerővel!

Még mindig túl sok gyülekezet gondolja úgy, hogy a fiatalok elérésének módja az, hogy leutánozzák a máshol is elérhető szórakozásokat.

Sajnos sok lelkipásztor még nem ismerte fel ezt. Még mindig túl sok gyülekezet gondolja úgy, hogy a fiatalok elérésének módja az, hogy leutánozzák a máshol is elérhető szórakozásokat, a helyi egyetem társadalmi aktivizmusára támaszkodnak, vagy olyan gyakorlati tanácsokat nyújtanak, aminél a podcastok gyártói sokkal jobbat kínálnak.

Komoly hit

A fiatalok ma a felszínesség medencéjében vergődnek, „mágikus” készülékeiken keresztül valóságos információözön árasztja el őket. Egy olyan tengeren sodródva, ahol nincs navigáció, egy olyan világban, ahol a szabadság nevében eltörölték a szigorú erkölcsi szabályokat, sokan vágynak a formálódás, a növekedés és az érettség útjára.

Nem meglepő tehát, hogy a szellemi fegyelem a keresztyénségbe való belépés egyik módjává vált számukra. Még a világi influenszerek is különböző „életszabályokat” hirdetnek, melyek érettséget és bölcsességet ígérnek. Sok diák nemhogy kerüli, egyenesen keresi a fegyelmet.

A bevonzást megcélzó különféle szolgálatok korábban túl gyakran kezelték a tanítványságot úgy, mint az evangélium bemutatásának „apró betűs részét”. Ma, ha fiatalokat akarunk megnyerni, épp az apró betűs résszel kell kezdenünk. Sokkoljuk őket a hit komolyságával, amely szigort követel, olyan életszabállyal, amely struktúrát hoz a szellemi életükbe, az evangélium kegyelmét alapul véve! Azok a gyülekezetek vannak hatással a fiatalokra, melyek komolyan veszik a hitet. Elmúlt a felszínesség ideje, amikor a keresztyénség csupán vallási kiegészítőnek számított, helyébe pedig egy olyan vallás (religio) lépett, amely visszamegy latin gyökeréig – religare (megkötni, összekötni) –, egy olyan hit, amely megköveteli az élet újraszervezését.

Azok a gyülekezetek vannak hatással a fiatalokra, melyek komolyan veszik a hitet.

Komolyság és alázat

Amikor komolyságról beszélek, nem valamiféle borongós hangulatra vagy komor arckifejezésre gondolok, amely fogcsikorgatott önigazságból fakad. Hanem Isten imádatának súlyára és annak örök tétjére, amit hiszünk.

A komolyság az egyetlen dolog, mely képes áttörni a Z generáció iróniával átszőtt mémkultúráján. A fiatalabbak ösztönösen felismerik, ha valaki magamutogató és felszínes, és tudják, ha valaki el akar adni nekik valamit. Az alázat és a komolyság („Komolyan veszem a hitemet, de nem magamat”) kombinációja az, ami kitűnik ebből.

Sajnos módszereink és stratégiáink túl gyakran épülnek arra, amiről az idősebbek azt gondolják, hogy a fiatalok akarják (például lazaság), ahelyett, amire a fiatalok valóban vágynak (Isten természetfeletti megtapasztalására, ami tartósabbra épül, mint a legújabb trend).

A fiatalok arra vágynak, hogy a gyülekezet megnyerje őket, befogadják őket a közösségbe, felelősséget bízzanak rájuk, megmutatva, hogy számítanak. De mindennél jobban keresik a mély és értékes dolgokat a felszínesekkel szemben. Az ellenszerét keresik felszínes életnek, amely a lapozgatás és görgetés nyújtotta végtelen szórakozásban fuldoklik.

Ha egy öregedő gyülekezethez tartozunk, az egyetlen dolog, ami mellettünk szól, a korunk. Keressük a kapcsolatokba való befektetés lehetőségeit, hogy mentorálhassuk és taníthassuk a következő generációt, átadva nekik bölcsességünket!

Az ellenszerét keresik felszínes életnek, amely a lapozgatás és görgetés nyújtotta végtelen szórakozásban fuldoklik.

Erkölcsi ballaszt

Lehetséges, hogy a kulturális szelek, amelyek most oly erősen fújnak a Gyülekezettel szemben, arra szolgálnak, hogy megmutassák ennek a fenséges tölgyfának a jelentőségét és szilárdságát. Egy olyan fa, amely képes inogni és hajladozni anélkül, hogy eltörne, amely figyelemre méltó rugalmasságot mutat a kulturális kifejezésmódban és a missziós buzgalom terén, de nem mozdul el a helyéből, nem dől ki, hanem szilárdan áll, ki fog tűnni az erkölcsi hanyatlás világában.

Mire van szüksége ennek a szorongástól megnyomorított, digitális kényszereknek és teljesítményelvű impulzusoknak engedő nemzedéknek, melyet összetörtek a szertefoszlott erkölcsi határok romboló hatásainak következtében a kapcsolati problémák? Világos és meggyőző erkölcsi látásra, valamint komoly hitre, amely értelmes és megalapozott.

Komolysággal örvendezve

Az evangélium komoly és örömteli híre – hogy a bűneinkért keresztre feszített Messiás feltámadt a halálból – élethosszig tartó bűnbánathoz és hithez vezet, illetve a bűntől Isten felé forduláshoz, az igazságosság szigorú követéséhez, amikor a Szent Szellem erejével felvesszük a keresztünket. A Gyülekezetben reménnyel és gyógyulással találkozunk, kegyelemmel a bűnösök számára, tisztulással a megszégyenültek számára, újból és újból megújuló hitben való járással, mely a szentségben botladozva halad előre, tudva, hogy minden egyes elesésével egy olyan Megváltó karjaiban találja magát, akinek kezén ott vannak megváltó szeretetének sebhelyei.

Egy olyan világban, amelyet a túlzott érzékenység és az eltörlés (cancel culture) jellemez, szólítsuk meg a következő nemzedéket! Az evangélium igaz. Isten valóságos. Az a gyülekezet, amely képes elérni a következő nemzedéket, nem fog a bizonytalanságtól szenvedni, hanem bizalommal és alázattal fog kitartani a komoly hitben.

Trevin Wax

Trevin Wax az Észak-Amerikai Missziói Tanács kutatási és forrásfejlesztési alelnöke, valamint a Cedarville Egyetem vendégprofesszora. Korábban misszionárius volt Romániában. Több könyv és cikkek szerzője.

www.thegospelcoalition.org/blogs/trevin-wax/a-serious-faith/


[1] Az Imagine Dragons egy 2008-ban alakult, több zenei díjat megnyert amerikai együttes, amely alternatív rock, electropop, pop rock stb. stílusú zenét játszik.



A jó hír - Az evangelizáció és a helyi gyülekezet

A jó hír – Az evangelizáció és a helyi gyülekezet

Stephen McQuoid – 12,4×18,3 cm, 272 oldal

A szerző – egy missziós szervezet vezetőjeként és gyakorló evangélistaként – nem az egyén, hanem a gyülekezet szempontjából közelíti meg az evangelizáció témáját. A társadalmunkat formáló történelmi, kulturális és technológiai hatásokat figyelembe véve járja körbe a kérdést, különös hangsúlyt fektetve a gyülekezetek szerepére.



Share this post